Långsiktighet som strategi
För oss på PacsOn är det viktigt att bidra till en ansvarsfull utveckling. Vi ställer höga krav på oss själva och ser hållbarhetsarbetet som en naturlig del av vår affär, en resa i ständig förändring där varje steg räknas. Vi tror på ett arbetssätt som bygger på kontinuerlig förbättring, medvetna beslut och konkreta åtgärder. Vår strategi är inte att rusa fram, utan att agera långsiktigt, metodiskt och med fokus på verklig effekt. Så skapar vi en stabil grund för utveckling som håller över tid.
Vår målbild och ambition
När vi formulerar våra mål inom hållbarhet utgår vi från tre grundpelare:
Biologisk mångfald
Vi ska inte bidra till förlusten av biologisk mångfald
De främsta riskerna vi ser när det gäller biologisk mångfald, utifrån de produkter vi säljer, handlar om hur vi nyttjar skogens resurser. Illegal avverkning av skog och avskogning kan leda till förlust av biologisk mångfald. Vi minimerar dessa risker genom att exempelvis köpa in produkter som är märkta med FSC® och PEFC samt andra miljömärkningar.
Klimatpåverkan
Vi ska tillföra minimal belastning på klimatet
Alla människor på jorden står inför de risker som ett förändrat klimat innebär. Klimatförändringarna påverkar inte bara oss människor och vår förmåga att försörja oss, utan även oss som bolag i förmågan att kunna få tag i produkter. Vi arbetar aktivt med att minska både vår och våra kunders klimatpåverkan genom att välja produkter med ett lägre CO2-utsläpp. Här tror vi att återvunnen råvara är nyckeln till att vi ska kunna minimera vår påverkan samt bidra till omställningen för encirkulär ekonomi.
Socialt ansvarstagande
Vi ska inte medverka till kränkningar av människors arbetar-, fri- och rättigheter
Råmaterial som används i våra produkter påverkar människorna i de lokala samhällen som berörs, men även människorna i distributionsledet. För att minimera riskerna för att människors arbetar-, fri- och rättigheter kränks ställer vi, genom vår uppförandekod, höga krav på våra leverantörer och även bakåt i kedjan. Vi arbetar dessutom endast med leverantörer i länder som har ett Amorfi-index >50 och/eller som finns inom EU.
Utifrån dessa tar vi även vår ägares amibition, våra kunders behov samt branschens utveckling i beaktning när vi sätter våra mål. Genom att kombinera dessa perspektiv skapar vi mål som är både realistiska, relevanta och i linje med vår roll i förpackningsbranschen.

OptiGroups långsiktiga hållbarhetsmål
PacsOn är en del av OptiGroup, vilket innebär att vi omfattas av samma långsiktiga hållbarhetsmål och arbetar aktivt för att bidra till att de nås. Deras målsättningar sätter ramverket och golvet för våra egna mål och amibitioner.
• 70 % biobaserat och återvunnet material
Vi ska främja en cirkulär ekonomi genom ökad försäljning av förnybara, återvunna, komposterbara och biologiskt nedbrytbara produkter. Målet är att 70 % av våra produkt¬försäljningar ska bestå av biobaserade eller återvunna material.
• 100 % efterlevnad av vår uppförandekod
Vi samarbetar med leverantörer som prioriterar hållbarhet, ansvar och transparens. Målet är att alla leverantörer, nya som befintliga, ska följa vår uppförandekod.
• Koldioxidneutralitet till 2030
Vi ska minska våra utsläpp från byggnader och distribution genom energieffektivisering och övergång till förnybar energi. Målet är att vara koldioxidneutrala i Scope 1 och 2 enligt GHG-protokollet till år 2030.
SBTi
OptiGroup har anslutit sig till Science Based Targets initiative (SBTi). Det innebär att vi på PacsOn, tillsammans med övriga bolag inom koncernen, arbetar för att minska våra klimatutsläpp i linje med vetenskapligt baserade mål. OptiGroup har åtagit sig att anpassa sin verksamhet till 1,5 °C-målet och att nå nettonollutsläpp, i enlighet med SBTis riktlinjer.
FN:s mål för hållbar utveckling
OptiGroup har valt ut fem av FN:s globala mål för hållbar utveckling som är mest relevanta för verksamheten:
![]()
Vad uppnådde vi under 2024?
✓ Vi lanserade en engelsk översättningsfunktion av vårt hållbarhetsverktyg.
✓ Hela PacsOn-gruppen blev FSC®-certifierade enligt Chain of Custody.
✓ En intern hållbarhetsutbildning togs fram och lanserades för hela organisationen.
✓ Vi släppte vår första Hållbarhetsberättelse någonsin.
✓ Vi tog fram och lanserade en egen Materialguide.
✓ Henric Wahlgren, hållbarhetsansvarig på PacsOn, skrev en debattartikel i Aktuell Hållbarhet "Vi måste sluta prata om hållbara produkter".
✓ En ny mall för leverantörsvärdering (SAQ) lanserades.
✓ Vi anordnade en intern ledarträff med fokus på hållbarhet och förändringsledning tillsammans med Kata Nylén.
✓ PacsOn tilldelades OptiGroups utmärkelse "Sustainability Award".
✓ Vi ställde ut på Scanpack.
✓ Vi nådde högsta nivån någonsin i en leverantörsvärdering hos vår kund DHL.
✓ Troworld blev vår första leverantör att leverera artikelspecifik CO2-data.
✓ Internportalen "Hållbarhet i allt vi gör" lanserades på vårt intranät.
✓ Vi uppnådde EcoVadis nivå Silver (91:a percentlien).
✓ PacsOn bidrog som gästföreläsare inom hållbarhet på både Almi-event och Trioworlds internkonferens.

