"Vi får inte glömma bort syftet som våra produkter ska uppfylla"
Förpackningar, emballage och förbrukningsprodukter spelar sällan huvudrollen i någon verksamhet. Tvärtom ses de många gånger mest som ett ”nödvändigt ont” som ger oss huvudbry när vi ska återvinna dem. Inte sällan hamnar de i brännbart i stället för materialåtervinningen och andra gånger till och med som skräp i naturen. Handen på hjärtat, hur ofta händer det att du slarvar med återvinningen hemma? När den kladdiga crème fraiche-burken hamnar i restavfall i stället för i plaståtervinningen?
En tanke som kan slå en är: Löser vi nedskräpningen om vi tar bort alla förpackningar?
Teoretiskt sett, ja. Men skulle det då innebära att vi rör oss mot ett mer hållbart samhälle om vi helt slutade använda förpackningar, emballage och förbrukningsmaterial?
Där är faktiskt det raka svaret nej! För vi får inte glömma bort syftet med varför de finns: Att skydda en mer värdefull vara, att möjliggöra distribution av varor samt att skydda människors hälsa. En produkt som inte uppfyller detta är en onödig produkt och den ska inte användas. Därför är kompetensen att kunna avgöra vad som är syftet med en produkt, vilka uppgifter den ska kunna utföra och under vilka omständigheter grunden för hela PacsOn:s hållbarhetsarbete.
På samma sätt som att bananskal är en förutsättning för att vi ska kunna äta bananer är syftet med en förpackning, ett emballage eller en förbrukningsprodukt A och O, om det används rätt. I rätt syfte och under rätt förutsättningar bidrar det till ökad hållbarhet. Om det inte gör det så gör vi fel.
Det är en helt fantastiskt kul utmaning att vara en del av PacsOns evolutionsresa mot en verksamhet där kompetens och kunskap inom hållbarhet är en naturlig del av hur vi fungerar och gör affärer. När vi nu tagit klivet att publicera vår första hållbarhetsberättelse innebär det ytterligare ett steg i att bygga vår egen kompetens och kunna dela den med alla våra kunder och intressenter. För aktiva steg mot en mer hållbar affärsmodell går inte att ta själv. Allt sker i det ekosystem av kunder, leverantörer, intressenter och omvärldsfaktorer som vi befinner oss i.
Så nästa gång du svär över en förpackning, fundera över om det är dess existens, dess design, utformning, material, svårigheten att återvinna den eller storlek som du retar dig på. Fundera därefter på frågan ”vad hade alternativet varit”? Svaret kommer att vara nyckeln till att vi tillsammans når mer hållbara lösningar i hela kedjan.
Henric Wahlgren
Sustainability Manager, PacsOn