Säljande förpackning, profilering och design
Ett bra emballage handlar inte bara om att skydda eller transportera innehållet. Det kan även bli en smart reklampelare för företaget. Något som Kamilla Grund brinner för i sitt arbete som säljare på PacsOn Väst. – Förpackningens design är för många företag ett sätt att marknadsföra sig på. Då är det viktigt att emballaget syns för att slutkunden ska attraheras, säger Kamilla.
Profilerade förpackningar blir allt vanligare på marknaden. För många företag är det just det som gör att den hamnar i blickfånget och blir en slagkraftig budbärare.
– E-handeln är ett tydligt exempel på hur viktigt det är med bra förpackningar som gärna sticker ut färg och formmässigt. Det är deras sätt att synas på, säger Kamilla.
I år firar Kamilla Grund tioårsjubileum på PacsOn. Förpackningsindustrin har hon varit trogen i 15 år med tidigare arbeten inom emballage för detaljhandeln. Och det är just vad man kan göra med en förpackning som driver henne. Att hjälpa till för att lösa kundens önskemål.
– Jag gillar färg, form och att hitta säljande idéer. Ibland kan det vara en ny design eller modell av förpackning, nästa gång är det att ta fram en tidssparande och mer kostnadseffektiv konstruktion.
– Oavsett produkt kan vi lösa kundens alla behov, allt från små serier till väldigt stora.
Förpackningens utseende spelar en viktig roll
I sin roll som säljare är det mestadels e-handels- och butiksemballage som ska arbetas fram. Vissa kunder vet precis vad de vill ha och önskar, medan andra gärna ser något nytt och uppgraderat.
Och det är just blandningen av ”gammalt och nytt” som tilltalar Kamilla. Att få känna utmaningen som det innebär att arbeta fram något säljande och hållbart – allt i nära samarbete med kunden.
– Du behöver alltid ett emballage och då är det viktigt med förpackningens utseende. Profilering innebär ytterligare reklam och gör att det syns. Oavsett om det är på butikshyllan eller hos postombuden.
– Kassar i papper eller plast kan vara värt att lägga en extra peng på för att få en finare variant. Den återanvänds ofta och blir automatiskt en annons för företaget.
För Kamilla är PacsOn ett företag som är synonymt med trygghet för kunden. Det är en stor aktör på marknaden, som därmed har muskler i sina erbjudanden, men som ändå arbetar på lokalnivå.
– Det är en styrka som företag att vara stort centralt, men samtidigt som vi säljare fortfarande får jobba på den lokala marknaden. Det älskar jag med mitt arbete.
– Affärer handlar om relationer. Då är det oerhört viktigt att våra kunder också känner det. Att det finns personliga kontakter och att vi har full koll på de områden där vi verkar.