Vi tar order på allvar.

Erika Olofsson passerar med en vagn full av stora lådor mellan de höga och välfyllda hyllorna på lagret i Skellefteå. – Chauffören väntar, jag är strax tillbaka, säger hon vänligt när hon i rask takt går förbi. Vid en hylla i närheten står Elin Grönlund med en bunt kundordrar i högsta hugg. Hon lastar kartonger på en annan vagn.

Det pågår ständig aktivitet på lagret i Skellefteå. Magnus Hultgren tar emot och sorterar in varorna som kommer in, medan Thomas Ögren, Elin och Erika hjälps åt att packa och skicka iväg order på löpande band. Då och då dyker det upp en gul lapp i skrivaren, en så kallad snabborder. Det betyder att det är bråttom. Någon kund behöver akut hjälp. 
– Det är en service vi har, berättar Magnus, som är lageransvarig. Jag tror kunderna uppskattar att vi är flexibla. Jag upplever inte att någon försöker utnyttja att vi har den servicen utan det är om de missat beställa nåt och snabbt behöver komplettera, eller om någon viktig produkt oväntat tagit slut som de ber oss om hjälp utöver den vanliga ordergången. Många kunder har vi jobbat med länge så de vet vad vi kan och vi litar på varandra. Att vi fyller en viktig funktion för näringslivet med denna service är tydligt. I snitt hanterar vi 40 stycken i veckan vilket betyder att vi löser ett problem för någon varje timme.

Lagret är välfyllt, vilket är en del av PacsOns affärsidé. Kunderna ska inte behöva vänta på sina varor utan de ska finnas lokalt. Order som kommer in innan klockan 14.00 ena dagen är i de flesta fall på plats hos kund redan nästa dag. Kunden ringer in sin order till kundtjänst eller skickar en order via e-butiken. Sedan skrivs den ut på lagret och packas för att så snabbt som möjligt levereras.

Leveranserna sker antingen med egna lastbilar eller i nära samarbete med Bussgods. I bägge fallen är flexibiliteten stor, exempelvis när det gäller snabbordrar. Oavsett vem som distribuerar varorna hjälper personalen gärna till att leverera produkterna på det sätt kunderna önskar. 
– Jag kommer ihåg ett sånt där specialfall när kunden blev både förvånad och väldigt nöjd över vår service, berättar Thomas. Det var en fredag. Kunden behövde akut några varor levererade till en gammal skola ovanför Storuman och undrade om det fanns nån möjlighet för oss att hjälpa till. Jag visste att det var en resa på 50-55 mil tur och retur, men de behövde grejerna och så enkelt är det. Jag packade bilen och åkte. Kom upp i tid, packade ur och vände tillbaka. Självklart blev kunden nöjd och då känns det ju bra för oss också. 

Även om lagret är stort och välfyllt och alla i personalen är koncentrerade på sina uppgifter finns alltid tid för ett snabbt ord och ett gott skratt här eller där om någon passerar. 
– Alla ställer upp för varandra, säger Erika. Därför blir vi så leveranssäkra också. Även om vi har våra olika ansvarsområden kan vi alltid hjälpa varandra om vi är färdiga med vårt eget eller om det behövs akuthjälp 
någon annanstans. Det är väldigt självklart. Ingen behöver fråga. Har någon tid dyker de upp och frågar. Och det är guld värt för trivseln som jag ser det. 

Text: Jessica Andersson

"I snitt hanterar vi 40 stycken akutorder i veckan vilket betyder att vi löser ett problem för någon varje timme."

Magnus, PacsOn Skellefteå

Magnus Hultgren, lageransvarig på PacsOn i Skellefteå.