Vi curlar våra kunder.

Det plingar till i entrédörren. Några kunder kliver in och hälsar igenkännande på Amanda Tarander och Malin Sjöberg som för tillfället befinner sig vid disken i butiken i Umeå. De pratar en kort stund innan de vant hittar sin väg till avdelningen för städprodukter.

Trots att den nya butiken invigdes för bara ett drygt år sedan är många av kunderna som hängt med länge väldigt hemma bland hyllorna. En av kunderna kommer tillbaka till disken och frågar om en viss sorts handskar. Malin som står närmast följer med kunden tillbaka till hyllan för att hjälpa till. 

Gott bemötande - inget skämt

På PacsOn ska du mötas av en person oavsett om det gäller ett besök på något av kontoren, butikerna eller om du ringer. All personal går att nå med direktnummer. Ingen kund ska mötas av tonval på telefonen, det är direktkontakt som gäller. 
I Skellefteå är det Eva Östlund och Annelie Olofsson som står i första ledet. Den här dagen är de båda i butiken. De skojar med ett gäng kunder som kommer in på sin veckovisa handlingsrunda. Det är tydligt att alla känner varandra. Det busas och skämtas innan själva handlingen tar vid. 
– Det är olika hur olika kunder vill ha det, säger Annelie som jobbat på Papperspartner i tio år. Men det är väl det som gör en bra säljare, att man får ha lite fingertoppskänsla för vad som passar för varje kund. Vi har fantastiska kunder och har alltid roligt.
Eva får telefon och går undan för att svara på frågor från en av de större kunderna. 
– Många stora företag föredrar att lägga sina order per telefon och så kör vi ut det till dem. Oftast är det de mindre kunderna som kommer in till oss för att handla och få svar på sina frågor, berättar hon när hon kommer tillbaka.
I webb-butiken är det enkelt för kunden att lägga sin beställning – oavsett tid på dygnet,

Hittar allt på samma ställe

Samtidigt kommer Emma Lundmark och Malin Norgren från Norrlands miljövård in. Norrlands miljövård utsågs till årets städföretag 2018 och varje torsdag kommer någon i personalen in till Eva och Annelie för att fylla på förbrukningsvaror och lite annat. 
– Vi handlar mycket till vår verksamhet, berättar Malin, och vi har alltid handlat här. För oss är det superviktigt hur personalen är, vilket bemötande man får. Och här fungerar det jättebra. Det är kunnig personal som har svar på nästan allt och annars skaffar de svar på våra frågor. De har också allt vi behöver på lager så vi kan köpa det vi ska på ett och samma ställe.
I butikerna finns ett urval av PacsOns breda sortiment. De stora företagskunderna gör de flesta av sina beställningar via telefon eller internet, medan mindre företagskunder gärna kommer in och handlar personligen. 
– Vi curlar våra kunder, så är det verkligen, säger Malin Sjöberg. Och då menar jag inte på något negativt sätt utan bara att vi försöker underlätta så gott vi kan för att det ska bli effektivt och korrekt när de handlar hos oss. Förutom trevligt alltså. Vi har fantastiska kunder, avslutar hon med ett leende. 

Text: Jessica Andersson
 

Eva Östlund och Annelie Olofsson möter kunder som ringer eller kommer in i butiken i Skellefteå. 

I den nya, fina butiken i Umeå hjälper Amanda Tarander och Malin Sjöberg gärna kunderna att hitta rätt.