Närhet, enkelhet och miljövinster skapar högtryck hos Vikingsoda

När Vikingsoda startades 2009 i Upplands Väsby blev det möjligt att för första gången återfylla kolsyrepatroner i Sverige. Tidigare hade patroner skickats till Tyskland. –Jag tror att våra kunder väljer oss för att systemet fungerar, det är svenskt och självklart priset, säger Jimmy Holmström, logistik- och produktionsutvecklingschef på Vikingsoda.

Det råder, bokstavligt talat, högtryck hos Vikingsoda. I den automatiserade anläggningen i Upplands Väsby hanteras stora mängder kolsyrepatroner. In kommer tomma patroner som fylls på med kolsyra och får ”nytt liv”. De laddade patronerna levereras sedan ut till återförsäljare i Sverige och Finland. Enbart i Sverige har Vikingsoda mer än 600 återförsäljare runt om i landet.

Att göra sitt eget bubbelvatten eller läsk är inget nytt. I Sverige har vi gjort det sedan mitten av 70-talet. Men det var först när Vikingsoda startade upp sin verksamhet för snart 15 år sedan som vi kunde köpa patroner fyllda i Sverige.

– Våra konkurrenter producerar utomlands, medan vi finns i Sverige. Det gör vår hantering både enkel och klok. Vårt upplägg ger kortare transporter. Nu har vi dessutom börjat klimatkompensera för våra transporter, allt för att vår miljöpåverkan ska bli så liten som möjligt, förklarar Jimmy Holmström.

Framgångsrikt retursystem

En viktig del i Vikingsodas framgång är hanteringen och retursystemet och här har PacsOn varit en betydelsefull partner. Kartongerna med fyllda patroner används också för att returnera tomma patroner. Genom en smart lösning finns returadressen redan på plats. När kartongen är full med returpatroner ringer man till Postnord som hämtar den. Och när Postnord läser in fraktsedeln generas med automatik en beställning på en låda med fyllda patroner som är hos kund redan dagen efter.

– I genomsnitt använder vi varje kartong fyra gånger innan den går till återvinning och blir till wellpapp igen. Nu jobbar vi på att hitta lösningar som gör det möjligt att använda kartongerna ännu fler gånger. Vi har haft bra hjälp av PacsOn som hittat en fungerande lösning för oss. Eftersom en låda med fyllda patroner väger drygt 22 kilo krävs det ett bra emballage, men det ska också vara till rätt pris, berättar Jimmy Holmström.

Enklare orderflöde med färre leverantörer

Sedan samarbetet inleddes mellan Vikingsoda och PacsOn har affärerna vuxit. Initialt var det fokus på emballage, men idag levererar PacsOn mycket annat, exempelvis hygienartiklar och kontorsmaterial.

– Sedan vi började jobba med PacsOn har vi minskat antalet leverantörer till oss. För oss har det inneburit ett enklare orderflöde och vi har sänkt priserna genom att köpa mer från en leverantör.

Samtidigt säger Jimmy att det inte är emballaget eller andra produkter som uppskattas mest i kontakterna med PacsOn Mälardalen. Det handlar om ”mjukvaran”.

– Vi får all hjälp vi behöver och jag har aldrig känt behov av att gå någon annanstans. Våra kontakter hos PacsOn har bred kunskap.

Jimmy Holmström, logistik- och produktionsutvecklingschef på Vikingsoda.

"Det viktigaste för oss när vi väljer emballage är att det är hållbart, att det är pallanpassade kartonger, att grejerna är hela när de kommer fram och såklart att det är till konkurrenskraftiga priser, något PacsOn svarar upp till."

Johan Samuelsson, säljare PacsOn Mälardalen.