Foderboden siktar på att bli "husdjurens Ullared"

Vad gör man om det inte finns hönsfoder att köpa på orten där man bor? Självklart öppnar man en egen affär som säljer hönsfoder. Ungefär så resonerade Johanna Netz och öppnade Foderboden 2007. Idag har den lilla butiken vuxit och mer än tredubblat sin yta och kompletterats med en e-handel. Tillväxten ska fortsätta och målet är att bli ”husdjurens Ullared”.

Sagan om 15-åringen Foderboden är både rolig och imponerande. Det som från början var tänkt att vara en liten mysig butik med hembakta bullar till kunderna har blivit favoriten hos 1000-tals djurägare ”söder om Söder”.
På fem år har omsättningen fördubblats och passerade förra året 20 miljoner. Sedan drygt ett år har företaget också en e-handel. Tillväxtresan ska fortsätta. 

Henric Netz, styvson till Johanna, är den som leder e-handeln idag. Det faktum att e-handeln har fått bra snurr tillskriver han mycket den fysiska butiken.
–Det underlättade att vi hade ett brett sortiment från början. Butiken var ju vårt lager från början, sedan har vi byggt på. Långsam men stabil tillväxt, förklarar Henric.

Expansionen med e-handel fick snabbt effekt. Nya kunder strömmade till och att använda den fysiska butiken som lager blev snabbt opraktiskt. Ökade försäljningsvolymer ställde krav på större och ett mer funktionellt plock-lager. Det har man nu.
–Vi siktar på att fördubbla omsättningen igen om fem år. Och om femton år är vi förhoppningsvis ”husdjurens Ullared”, säger Henric med ett leende.

Foderboden säljer framför allt foder och tillbehör till hästar, hundar, katter, höns,  kaniner och andra smådjur. Erbjudandet omfattar också foder och tillbehör till bland annat gris, vaktlar, duvor, nötdjur och får. Utöver detta finns ett brett sortiment av stalltillbehör, exempelvis hästskor och stängsel. Totalt omfattar butikens sortiment runt 14 000 olika artiklar. I webbshopen är det något färre artiklar.

Vilka lärdomar tar ni med från den först tiden med e-handeln?
–Som många andra bolag gjorde vi lite misstag här och var. Det största vi gjorde var nog att vi inte hade ett e-handelssystem och affärssystem från början som synkade ihop på bästa möjliga sätt. Men man lär sig fort och man förbättrar, säger Henric.

Tåligt och miljövänligt emballage

På Foderbodens lager är det full fart. Lisa Gustavsson sköter kundsupport och plockar ordrar, packar dem och ser till att de skickas vidare till kunder runt om i Sverige.
Allt som skickas ska på något sätt emballeras. PacsOn har varit leverantör till Foderboden allt sedan starten för femton år sedan. I takt med att Foderboden har vuxit har också leveranserna från PacsOn blivit större.
–Det viktigaste när vi väljer emballage är att det är tåligt eftersom vi skickar stora mängder tunga varor. Tidigare använde vi mycket frigolit och plast för att skapa starkt emballage. Nu använder vi mer papper som rätt använt är starkt och dessutom miljövänligt. Där har vi hjälp från PacsOn som bidrar med rådgivning, berättar Lisa.

Hur kommer emballaget att utvecklas i framtiden för er?
–Det kommer bli ännu mer miljövänligt, men det ska vara starkt och tåligt, lätt att montera och paketera.

Vad uppskattar du mest i kontakterna med PacsOn?
–Att de alltid är tillmötesgående. Vi får bra kundservice och är bra problemlösare, säger Lisa.

"Teresa på PacsOn har varit jättebra för vår del. Vi har bra kommunikation och får alltid snabb återkoppling. Det är enkelt att lösa problem med PacsOn och Teresa är väldigt tillmötesgående!"

Hitta ditt lokala PacsOn-bolag