”Great teams will make great winners”

Att vara proaktiv och jobba tillsammans med kunderna för att utveckla deras verksamhet är det roligaste med jobbet som säljare på PacsOn, tycker Richard Green. Att alltid se möjligheter och hitta nya lösningar är utmaningar som driver honom i hans arbete.

Richard Green har varit på PacsOn i 25 år. Innan dess arbetade han som snickare, men när det tog tvärstopp i byggbranschen i mitten av 90-talet sökte han en ledig plats som butikssäljare på Paul Hall i Jönköping och på den vägen är det. 

Idag har Richard en roll som utesäljare på PacsOn Väst. En typisk arbetsdag är han ute och besöker både gamla och nya kunder, berättar om PacsOns erbjudande och våra lösningar. Nu i pandemitider blir det en blandning av besök, digitala möten och telefonkontakt med kunderna. 

Lyhördhet och personligt engagemang 

Att vara ute hos kunderna är det roligaste med jobbet, tycker Richard. Att vara proaktiv, jobba tillsammans med kunderna och på så vis utveckla deras verksamhet. 

För att lyckas i rollen som säljare måste man vara lyhörd och skapa goda relationer med kunderna, menar Richard. 

Det är viktigt att de känner sig trygga och köper vårt koncept, säger han. 

Det personliga engagemanget är a och o för att lyckas. För Richard innebär det att vara nyfiken och vilja bidra och göra skillnad för kunden.
Jag har alltid har med mig fokus, närvaro och engagemang i allt jag gör. Det gäller att inte ge upp när man stöter på motgångar eller hinder, utan se möjligheter och hitta lösningar, förklarar Richard. Det är också viktigt att vara intresserad av att lära sig mer och vilja utvecklas. 

Specialist inom industri, e-handel och städ

Richards expertområden är industri, e-handel och städ. Att hitta rätt lösning för kunden inom de här områdena påminner lite om projekteringen inom byggbranschen och kanske är det därför han har fastnat för dessa. 

Den viktigaste frågan för kunderna idag handlar om hur de kan effektivisera sin verksamhet, berättar Richard.

Ett av de roligaste kundcasen som Richard har haft under sin tid på PacsOn är en kund inom e-handel. Kunden började som en liten e-butik i en källarlokal på 50 kvm. De handlade lådor i buntar om 25-p och packade allt manuellt. Under tiden har kunden utvecklats till en stor aktör inom tredjepartslogistik. De har lokaler på ca 45 000 kvm och PacsOn levererar lastbilar med lådor som idag packas med automationslösningar.
Att få vara med på den här resan har varit oerhört häftigt, säger Richard. 

"Man måste älska att vinna"

”Great teams will make great winners” är något som Richard lever efter. 
För att lyckas som säljare måste du vara målmedveten och ha koll på dina aktiviteter, säger han. Det bästa med PacsOn är att vi har kul, är grymt kunniga och älskar att vinna, avslutar han. 

"Det bästa med PacsOn är att vi har kul, är grymt kunniga och älskar att vinna"