Relationen till kunden är nyckeln

Martin har varit i organisationen i imponerande 15 år. Att hela tiden ha fått fortsätta utvecklas tillsammans med företaget är en av anledningarna till att det har blivit så många år, enligt Martin. Dessutom trivs han i förpackningsbranschen. - Som person tycker jag att det är väldigt intressant att se hur saker och ting blir till, berättar Martin. Att då ha ett yrke som faktiskt möjliggör att besöka den svenska industrins produktioner kontinuerligt är riktigt roligt, fortsätter han.

Men att det skulle bli just förpackningsbranschen var inte självklart för Martin. Efter studenten visste han inte riktigt vilken riktning han skulle gå. Han testade både att arbeta som processoperatör inom fordonsindustrin, utbildade sig till bartender och jobbade i USA ett år innan han bestämde sig för att det var försäljning inom B2B, som han ville arbeta med. 

Martin sökte till IHM Business School I Malmö och kom in. Under studietiden gjorde han ett projekt för Ekopack och det ena ledde till det andra. 

En engagerad ledare

Idag är Martin säljande försäljningschef på PacsOn Syd (tidigare Ekopack). Förutom att driva sin egen försäljning tillsammans med sin eminenta säljsupport Linda Persson, har han ett övergripande ansvar för hela försäljningen på PacsOn Syd. Han är den som sätter upp riktlinjer och strukturer för säljteamet och står som en pålitlig stöttepelare i såväl enkla frågor som i stora projekt. 

För Martin är det viktigt att vara en ledare som lyssnar, engagerar och motiverar sitt team. Dessutom han har en outtröttlig strävan att driva sina medarbetare och kollegor framåt och att bidra med glädje och positivitet. 
-Att varje dag när jag kör hem känna att jag har bidragit under hela arbetsdagen, det är engagemang för mig, säger Martin. 

Att se till helheten

Som säljare är den viktigaste egenskapen att se helheten hos kunden och uppfylla hela kravbilden i deras värdekedja från oss som leverantör, berättar Martin. 
-Målet för oss är att växa tillsammans med våra kunder och hjälpa dem att utvecklas. Det ger en enorm stolthet när vi lyckas med det. 

Att PacsOn finns lokalt förankrade i hela landet och därmed nära kunderna är en nyckel till framgången, enligt honom. Relationen till kunden är oerhört viktig. 
- Man ska inte ta något för givet, relationer är en färskvara. Det gäller att göra jobbet varje dag, råder Martin sina säljkollegor.

Nya förpackningslösningar

En stor del av Martins tid går åt till att fortsätta utveckla nya förpackningslösningar tillsammans med kunderna. Ett hett ämne just nu är krav inom hållbarhet och certifierade produkter. Något som Martin bekräftar. 
- Pappersbaserade produkter ökar i popularitet, de ska gärna vara tillverkade av 100% återvunnet papper och om det gäller plast är det önskvärt att produkten helt eller delvis består av re-granulat.

När det kommer till produkttips vill Martin lyfta fram vikten av att välja en bra tejp. 
-Det är en viktig produkt för kunderna och en avgörande faktor för helheten, som man ofta glömmer bort, säger Martin. 

Dessutom står tejpen oftast för en relativt liten kostnad av det totala emballaget. En bra tejp är mer ergonomisk för kunderna att använda, den sitter också stadigt på lådorna. 
- Har man provat att byta till en bättre tejp vill kunden oftast inte byta till något annat efteråt!

"Målet för oss är att växa tillsammans med våra kunder och hjälpa dem att utvecklas. Det ger en enorm stolthet när vi lyckas med det."