”Vi gör skillnad på riktigt för våra kunder”

Glädjen och engagemanget är det som verkligen gör skillnad, menar Henrik Hallgren på PacsOn i Linköping. Som säljare arbetar han dagligen med att hitta de bästa produkterna och lösningarna för varje kund – de som effektiviserar kundens hantering och förenklar deras vardag. Här kan PacsOn göra stor skillnad för kunden, menar han.

Det var kunderbjudandet som lockade Henrik Hallgren till PacsOn Östgöta Papper då för åtta år sedan när han fick ett intressant samtal från vd:n på företaget. 

–PacsOn Östgöta Papper hade precis det erbjudande som jag tyckte att kunderna efterfrågade i form av närhet, tillgänglighet och hög servicegrad, berättar han. Jag blev också glatt överraskad av hur bra företagets värderingar stämde överens med mina egna. Det gjorde beslutet enkelt. 

B2B-försäljning var då inget nytt för Henrik som arbetat i olika försäljningsroller inom B2B i hela sitt yrkesverksamma liv. 

–Jag har arbetat med allt från att enbart sälja standardprodukter till mer komplexa, kundunika produkt- och maskinlösningar, berättar han. 

Stimulerande kundmöten på industrigolvet

I sin roll som säljare på PacsOn har Henrik 100% fokus på försäljning och kundvård. Vardagen fylls av bland annat förfrågningar mot underleverantörer, projektledning och att lösa kundernas brådskande behov. En stor del av arbetstiden tillbringar han ”ute i verkligheten” hos kunden, i olika typer av möten, i konferensrum såväl som på industrigolvet.  

–Det är kundmötena som stimulerar mig mest, berättar Henrik. Att vara där ute där det händer. 

Idag jobbar Henrik främst mot industrikunder och hans specialistområde är emballage. Här kan PacsOn göra stor skillnad för kunden, menar Henrik. 

–Vår samlade kompetens och oberoende kring tillverkare och materialval gör att vi kan ta fram det bästa för kunden, förklarar han. Min roll går ut på att hjälpa kunderna att hitta de bästa produkterna och lösningarna, som verkligen förenklar deras vardag. Det innebär bland annat att jag utmanar kunderna med nya produkter och lösningar som effektiviserar och optimerar deras hantering, fortsätter han. 

”Engagemang är PacsOns ryggrad”

Att vara social, nyfiken och ha lätt till skratt är viktiga egenskaper för att lyckas i rollen som säljare, enligt Henrik. Men framför allt är det glädjen och engagemanget i det man gör som verkligen gör skillnad, menar han. 

– Engagemang är det värde som tillför utveckling och framgång för oss och våra kunder. Att göra sitt yttersta och ha kul på vägen. Att vi tror på det vi gör och att vi vet att det har betydelse. Det skapar omtanke, tillit, gemenskap och långa, goda relationer med kunden, förklarar Henrik. 

Att engagemang är en viktig del av PacsOns värdegrund är något som kunderna märker av, menar Henrik. 

–Engagemanget är liksom ryggraden på PacsOn. Jag är övertygad om att många av våra kunder känner av engagemanget i våra samtal, möten och återkopplingar. Att vi gör det där lilla extra och levererar över deras förväntningar. Det är inte bara ord, betonar Henrik. Tillsammans gör vi skillnad på riktigt för kunderna. 

Henriks bästa tips

Just nu är det mycket fokus på leveranstider, råvarubrist och prisutveckling kopplat till läget på världsmarknaden, berättar Henrik. Utöver det är miljöfrågorna alltid aktuella för kunderna. 

Senaste tiden har det också varit hög åtgång på covidtester och andra produkter kopplade till pandemin, men nu hoppas Henrik att vi snart återgår till det normala. 

På fritiden brukar Henrik ladda batterierna ute i friska luften med familj och vänner. Semesterveckorna på Gotland är en annan höjdpunkt som han ser fram emot under året. 

Innan vi avslutar tankar vi av Henrik hans bästa tips till kollegorna som jobbar med B2B-försäljning:

–Lägg lite extra tid på att planera din vardag, men var fortfarande flexibel. Prioritera din ”att göra-lista” och återkoppla alltid till kunden oavsett om det är en stor eller liten fråga. Tänk långsiktigt, lyssna mer än du pratar och ha många bollar i luften samtidigt, då kan det inte sluta annat än bra avslutar han. 
 

"Engagemang är det värde som tillför utveckling och framgång för oss och våra kunder. Att göra sitt yttersta och ha kul på vägen."

"Jag är övertygad om att många av våra kunder känner av engagemanget i våra samtal, möten och återkopplingar. Att vi gör det där lilla extra och levererar över deras förväntningar."