”Kunden ska veta att de är mitt primära fokus”

När Teresa Riccardi, för lite mer än tre år sedan, såg annonsen om att PacsOn sökte en ”Säljare till industriemballage” hade hon aldrig tidigare haft en tanke på att jobba som säljare. Men något i annonsen fångade hennes intresse och hon kände direkt att detta var något hon verkligen ville jobba med. –Jag är väldigt glad och tacksam att jag råkade se den annonsen, berättar Teresa.

Tidigare har Teresa arbetat inom flera olika branscher, bland annat bageriindustri, medicinteknik, läkemedelsbolag och teknikföretag där hon har haft olika administrativa arbeten med mycket kund- och leverantörskontakter, kundservice, leveransplanering och inköp. Här har hon köpt in många av de produkter som hon idag säljer. 

Teresa brinner dock lite extra för just logistik- och emballagebranschen. 
–Jag tycker helt enkelt att det är riktigt kul med logistiklösningar av olika slag, berättar hon. En förpackning är inte bara en förpackning, det finns så mycket bakom. 

Nya utmaningar varje dag

Som säljare på PacsOn ansvarar Teresa för sin kundportfölj, som till största delen består av små och medelstora företag. Arbetet är väldigt omväxlande där ingen dag är den andra lik. 
–Det kan vara allt från att se över helt nya förpackningslösningar ute hos kund, hitta besparingar genom att effektivisera befintliga förpackningar, ta fram statistik, arbeta proaktivt för att se hur vi på bästa sätt kan underlätta våra kunders vardag osv, förklarar Teresa.  

Och även om hon gillar att planera sin dag, måste hon ofta prioritera om och vara flexibel för att hjälpa sina kunder. 
– Jag vill alltid så snabbt som möjligt kunna hjälpa kunderna oavsett vad de har för önskemål, säger hon. Jag kan ha planerat min dag, men sedan dyker det upp något nytt spännande projekt eller någon fråga från kund som gör att allt ändras snabbt. Det räcker med ett samtal eller mail för att dagen ska ta en annan riktning. Det kan vara svåra eller enkla saker att lösa och det är väldigt utmanande och roligt, fortsätter hon. 

Att vara lyhörd, lära känna sina kunder och bygga upp en bra och personlig kontakt är viktigt för att lyckas i rollen som säljare, menar Teresa.
– Kunden ska veta att de är mitt primära fokus.

Nära samarbete med kunderna

Samarbetet med kunderna är nära, roligt och kreativt, enligt Teresa. Det är alltid nya spännande frågor som dyker upp. 
–Det roligaste med mitt jobb är definitivt kundkontakten, berättar Teresa. Att kunderna är trygga med mig som säljare och vet att jag gör mitt absolut bästa för att hjälpa dem.

Hon minns sin första kund på PacsOn.   
–Vi började med att ta fram några specialförpackningar till dem. Under de här tre åren har de sedan vuxit väldigt mycket och allteftersom deras behov har ändrats har vi tagit fram flera olika lösningar. De syns mycket i sociala medier och det är extra kul när man ser någon ”influencer” öppna en låda som vi tagit fram till kunden.

Prestigelöst och roligt på jobbet

Att ha ett gott samarbete med kollegorna är också oerhört viktigt, menar Teresa. 
–Vi är ett väldigt prestigelöst och roligt gäng och vi har därför ett mycket fint och lättsamt samarbete. Alla hjälper varandra vilket gör att man alltid kan diskutera eller få hjälp med något som man inte kan så bra själv.  

Även samarbetet med kollegorna runt om i landet är något av det Teresa uppskattar mest med PacsOn. 
–Enkelheten och smidigheten att kunna ringa någon i hela koncernen och alltid få ett mycket trevligt och hjälpsamt bemötande. Från att ha varit flera enskilda bolag så har vi nu en mer gemensam framtoning och har blivit mer ett bolag. Det finns så mycket kompetens inom så många olika områden och vi har mycket att lära av varandra. 
 

"Det roligaste med mitt jobb är definitivt kundkontakten. Att kunderna är trygga med mig som säljare och vet att jag gör mitt absolut bästa för att hjälpa dem oavsett vad det gäller."