Drömlik expansion för DreamLogistics.

Tvåmannaföretaget som startade med e-handel från en källarvåning har idag utvecklats till tredjepartslogistikföretaget DreamLogistics med 160 anställda.

– Som tredjepartslogistikföretag sköter vi hela logistikflödet åt våra kunder. Däremot talar vi inte om vilka dessa är, sekretessen är en del av affärsidén, säger DreamLogistics vd, Jonas Ahlgren.

Året var 2005 då Jonas Ahlgren och hans kollega Lars Brånedal startade it-företaget Dream Group med inriktning mot e-handel, en verksamhet som de drev ifrån en liten källarvåning i Jönköping. Redan på den tiden var de kunder hos PacsOn.
– Vi köpte små mängder kontorsmaterial samt kuvert med bubbelplast i PacsOns butik. Under besöken var det även standard att provsmaka ”en och annan” bjudkola, minns Jonas Ahlgren och skrattar.

Efter tre framgångsrika år med Dream Group och hemsidan uppercut.se, där Jonas och Lars sålde märkesunderkläder, startade de tillsammans med en tredje kollega DreamLogistics. Syftet var dels att utveckla lagret för Uppercut, men även att erbjuda lagerlösningar för andra företag.

I takt med den generellt starka utvecklingen för e-handeln kom tredjepartslogistiken att expandera kraftigt och snart skulle den utgöra hundra procent av verksamheten. Nu som då hanterar DreamLogistics sina kunders logistikflöden med hjälp av egenutvecklade och optimerade IT- och systemlösningar. I kundstocken finns idag omkring 150 företag och verksamheten är fördelad på sex olika lagerlokaler – två i Jönköping (där även huvudkontoret finns), tre i Habo och en i Ängelholm.
– Vi sköter hela logistikflödet åt våra kunder, från inleverans, lagerhållning och orderplockning till utleverans, kundtjänst och returhantering. Vi har haft en enorm tillväxttakt men försöker ändå vara det jordnära och personliga bolaget. Hos oss blir man inte bara ett kundnummer, försäkrar Jonas Ahlgren.
 

"Vi har ett nära samarbete med
vår personlige PacsOn-kontakt"

 

Bara under Black Friday skickades närmare 300 000 ordrar ut från DreamLogistics lager. Det har i sin tur fordrat 170 extra medarbetare bara för denna helg samt två lastbilar med släp fullastade med emballage från PacsOn . Vissa av förpackningarna har PacsOn utvecklat tillsammans med DreamLogistics för att finna optimala förpackningslösningar som underlättar för alla parter. Samtliga produkter som DreamLogistics köper från PacsOn motsvarar de höga krav som DreamLogistics har inom hållbarhet och miljö.

– Vi har ett nära samarbete med vår personlige PacsOn-kontakt Rickard Green. Hans engagemang och vetskapen om att PacsOn  är beredda att göra det lilla extra för oss om det skulle behövas, betyder oerhört mycket. Vi stirrar oss inte blinda på sista raden hos våra leverantörer, utan koncentrerar oss på vad som ryms inom deras helhetskoncept. Det är knappast en slump att vi har valt att samarbeta med PacsOn ända sedan 2005, säger Jonas Ahlgren.

På bilden: Fältsäljare Richard Green, till vänster, ses här med DreamLogistics vd Jonas Ahlgren, till höger. I mitten Anton Wixe, utveckling DreamLogistics. 

Text: Niclas Sjöqvist, Roxx Communication Group
Bild: Daniel Nestor, Roxx Communication Group

DREAMLOGISTICS

Grundat: 2008.
Antal anställda: 160 anställda.
Sammanlagd lageryta: 30 000 kvm fördelat på sex olika lagerlokaler.
Kund hos PacsOn Väst sedan: År 2005. Köper i huvudsak förpackningar av olika slag, cirka 500 pallar per år vilket motsvarar tio fullastade lastbilar med släp.

 

Vill du ha hjälp med att optimera din förpackningsprocess?

Välkommen att kontakta ditt lokala PacsOn >>

Karta_högerspalt_test.png