Är du redo för Black Friday?

Sedan några år tillbaka är Black Friday en av årets viktigaste handelsdagar även i Sverige - speciellt för e-handeln. Är du beredd?

En strategiskt viktig handelsdag

2020 infaller Black Friday den 27 november, men många handlare smygstartar sina kampanjer redan tidigare samma vecka, under den s.k. Black Week. Black Friday är ofta startskottet för julhandeln och många passar på att göra sina julklappsinköp den här dagen. De handlare som inte är med riskerar därför att tappa viktig julförsäljning. 

Förbered dig på att packa och skicka

Nästan varannan e-handlare anser att Black Friday är viktig för försäljningen enligt en undersökning från Svensk Handel. 2019 skedde hälften av köpen under Black Friday på nätet och på grund av Covid-19 kan vi räkna med att årets Black Friday till största delen kommer att utspela sig online. 
Se till att vara ute i god tid och fyll på lagret med emballage, tejp och etiketter så att du är rustad att snabbt skicka dina varor och leva upp till kundernas förväntningar. 

Black Friday och e-handeln

2019 slog Black Friday nytt försäljningsrekord enligt en undersökning som Postnord har gjort. 

- Var tredje svensk handlade något under Black Friday och mer än hälften av dem gjorde sina inköp på nätet. 

- Omsättningen landade på 7,1 miljarder kronor, en ökning med 5% från 2018. 

- I snitt handlade man för 2 980 kr per person.

- Postnord hanterade helgen efter Black Friday, fredag-måndag, 955 000 paket. En ökning med 6,5% från föregående år. 

Utvalda produkter för dig som driver e-handel