Hållbarhet avgörande för Miljöcenters fortsatta tillväxt

För Malmöföretaget Miljöcenter har hållbarhetsarbetet högsta prioritet. Erika Görjevik, som är hållbarhetsansvarig på företaget, menar att det är en fråga om överlevnad. – Ur konkurrenssynpunkt måste vi jobba med dessa frågor om vi ens ska ha en plats på marknaden i framtiden.

Miljöcenter säljer komposter, gödning, bevattningssystem, jordförbättrare, insektsbekämpning och postlådor som aldrig förr. Företaget har haft en mycket stark utveckling de senaste åren och målet är att fortsätta växa.
Men för att vara framgångsrik även framöver har Miljöcenter gjort ett strategiskt val, som innebär att man har största fokus på hållbarhetsarbetet.

–Vår ambition är att vara ledande inom hållbara produkter för morgondagens hem och trädgårdar. Vi är övertygade om att hållbarhetsfrågorna blir allt viktigare. Vi märker redan ett stort tryck från våra kunder och slutkonsument, berättar Erika.

Samarbetet en viktig del

En viktig del i arbetet med att bli ett mer hållbart företag är den support Miljöcenter kan få av sina leverantörer. 

–Det gäller våra produkter, hur de tillverkas och fraktas. Det är också viktigt med allt emballage som vi använder. Där håller vi redan på att förbättra oss genom att jobba med PacsOn, förklarar Erika.

Samarbetet mellan Miljöcenter och PacsOn inleddes efter sommaren 2021. Miljöcenter hade förvisso handlat en del genom åren hos grannen PacsOn, men mest sporadiskt och oftast när det varit något förbrukningsmaterial som snabbt behövde köpas.
Johan Viktorsson, säljare på PacsOn, ville gärna se om det han hade att erbjuda var av intresse för Miljöcenter.

–Här handlar det om att göra om en förpackning för en befintlig produkt. Genom att göra ny design på förpackningen kan vi använda mindre tryckfärger, vilket minskar miljöpåverkan. Dessutom blir det en billigare lösning, förklarar Johan Viktorsson.

Efter några träffar presenterade PacsOn ett antal lösningar på emballage och förpackningar som Miljöcenter gillade.

–Det är viktigt att ha en partner som vet vad de pratar om och som är engagerad i vårt arbete. Vår kontaktperson på PacsOn har varit väldigt engagerad och gett oss många olika miljösmarta alternativ. Johan på PacsOn har satt sig in i vårt arbete, tagit sig tid och samarbetet har fungerat väldigt bra, tycker Fredrik Lundahl, logistikansvarig på Miljöcenter.

Från vänster: Johan Viktorsson säljare PacsOn, Erika Görjevik hållbarhetsansvarig Miljöcenter, Fredrik Lundahl logisitikansvarig Miljöcenter.

 

Fakta Miljöcenter

Miljöcenter utvecklar och säljer produkter för hem och trädgårdar under varumärkena Silverline, GreenLine, Berglund och Neudorff. Försäljningen sker via återförsäljare och dagligvaruhandel.

Försäljning: Företaget omsatte 150 Mkr 2020 (att jämföra med 41 Mkr 2011).

Antal anställda: 22.

Grundat: 1991.

Hemort: Arlöv i Malmö.